Jdi na obsah Jdi na menu
 


6.Gimp - retuše fotografie,odstranění vad,klonování

10. 11. 2009

 

6.Gimp - retuše fotografie, odstranění vad, klonování

 

V tomto díle si ukážeme, jak z fotografie odstranit nežádoucí prvky, např.dráty elektrického vedení z oblohy, zaparkované auto v pozadí, prach na senzoru nebo prostě jen odhozený odpad na zemi pod fotografovanou osobou...

 ObrazekNástroj Klonování (C)

Nejjednoduší a nejrychlejší způsob jak  fotografii vyretušovat je ten, že vadné místo prostě přemalujeme kouskem obrázku, který se nachází (většinou) poblíž retušovaného místa.Tomuto překrývání se říká klonování. V principu jde tedy o to, nabrat kurzorem myši někde kousek obrázku (zdrojová část) a vložit jej jinam (cílová část).

V levém panelu klikneme na symbol razítka - nástroj klonování. V obrázku, který chceme retušovat, se kurzor myši změní v kolečko - uvnitř něho je aktivní část obrazu, který budeme klonovat, symbol razítka a také přeškrtnuté kolečko - to značí, že ještě nelze klonovat - nebyla vybrána zdrojová část. Před započetím je vhodné si obrázek, jeho retušovanou část zvětšit. Vybereme si zdrojovou část obrázku, tj. část kterou budeme přenášet a přesuneme tam kurzor myši. Stisknutím klávesy CTRL + levého tl.myši (v kurzoru se přes kolečko objeví křížek) jsme zdrojové místo označili. Uvolníme obě tlačítka. Nyní kurzor přesuneme na retušované místo - cílovou část. Stiskneme levé tl.myši  (v obrázku máme nyní dva kurzory) - obsah původního kurzoru se přenesl  do toho druhého - obraz se naklonoval! Stále držíme L.tl.myši a začneme jí pohybovat - oba kurzory se pohybují zcela totožně, přičemž co nabere první kurzor, to nakreslí ten druhý... Důležitý je výběr stopy, vybíráme nějaký měkký štětec typu Circle Fuzzy pro jemnější přechod. Stopy je velmi často potřeba měnit, podle tvaru štětce, zvětšovat či zmenšovat je nastavením jezdce Škála a často je třeba i měnit Krytí.  

Nastavení nástroje klonování

ObrazekJistě vás teď napadlo, že budete potřebovat různě veliké kurzory atd. Samozřejmě, k nastavení nástroje klonování slouží spodní část tohoto okna.

Režim - podobně jako u slučování vrstev se u jednotlivých režimů nastavuje omezení obrazových bodů. Většinou použijete volbu Normální nebo Pouze ztmavení/zesvětlení. Režim Pouze zesvětlení překreslí jen ty oblasti, které jsou tmavší než ve zdrojové části - výborné na ty zatracené dráty na obloze.. :-)))

Krytí - nastavuje úroveň/míru překrytí. 100% = plné krytí, ubírat se dá až k 0. Tedy čím nižší hodnota, tím bude štětec průhlednější - tím víc bude vidět původní část obrázku pod klonovaným místem.

Stopa - výběr z různých štětců, určuje tvar a vlastnosti štětce

Škála - nastavuje velikost stopy

Citlivost na tlak - nastavení při připojeném tabletu

Slábnout - při zaškrtnutí této volby můžete ještě nastavit Délku - klonuje po tuto vzdálenost

Aplikovat chvění - přidává do procesu nepravidelnou / náhodnou odchylku

Ostré hrany - po zaškrtnutí přestane vyhlazovat

Zdroj* obrázek - klonuje z obrázku, * vzorek - místo zdrojového obrázku kreslí vybraný vzorek - kliknutím na vzorek se objeví nabídka dalších...

Zarovnání - * nic - výchozí nastavení - klonuje výše popsaným způsobem, *sledující - klonuje z místa, kde jsme skončili - stále zachovává vzdálenost i směr mezi zdrojem a cílem, dodržuje i směr.  *registrující - klonuje původní obrázek do nového.  *pevné - zdroj zůstává na místě - cíl vykresluje stále stejnou oblast pevného zdroje.

Spodní čtyři symboly už známe z jiných nástrojů - slouží pro práci s předvolbou.

 

Tip: Přidržením SHIFT + L.myš bude kopírovat oblast jako přímku, což je vynikající pomůcka např.  při klonování hran objektů, které bychom od ruky těžko zvládli...

 

 

ObrazekNástroj Perspektivní klonování

Tento nástroj ve starších verzí Gimpu nenaleznete - na rozdíl od klasického klonování, které pracuje pouze v jedné rovině máte nyní v ruce nástroj, který umí dodržet perspektivu pohledu. Práci začínáme s výchozí volbou v Režimu Upravit perspektivu. Nejprve je třeba požadovanou perspektivu nastavit. Kliknutím do obrázku se nám objeví v rozích pomocné tažné body, ale perspektivu je možné upravovat tažením L myši v jakémkoliv místě. Tato práce je stejná jako s Nástrojem Perspektiva viz. díl 11. Gimp - transformace vrstev... tohoto seriálu. Tažením tedy zmenšíme obdélník na požadovaný tvar a nastavením jeho různých délek stran vytvoříme tu správnou perspektivu. Poté přepneme na druhou volbu Režimu - Perspektivní klonování. Postup práce je nyní úplně stejný jako u klasického klonování, jen výsledná cílová část je v námi nastavené perspektivě. Důležitý je výběr stopy, vybíráme nějaký měkký štětec typu Circle Fuzzy pro jemnější přechod. Stopy je velmi často potřeba měnit, podle tvaru štětce, zvětšovat či zmenšovat je nastavením jezdce Škála a často je třeba i měnit Krytí. V tomto nástroji se můžeme pokusit o lepší výsledek i změnou Režimu.

 

Nastavení nástroje Perspektivní klonování

Režim - v roletce určujeme, v jaké režimu bude nástroj pracovat. S pojmem Režim se setkáme hlavně v souvislosti se slučováním vrstev, ale tuto volbu nalezneme u více nástrojů. Více informací o volbách režimu v dílu viz.:  9. Gimp Vrstvy, kanály, cesty ... 

Krytí - nastavuje úroveň/míru překrytí. 100% = plné krytí, ubírat se dá až k 0. Tedy čím nižší hodnota, tím bude štětec průhlednější - tím víc bude vidět původní část obrázku pod klonovaným místem.

Stopa - výběr z různých štětců, určuje tvar a vlastnosti štětce

Škála - nastavuje velikost stopy

Citlivost na tlak - nastavení při připojeném tabletu

Slábnout - při zaškrtnutí této volby můžete ještě nastavit Délku - klonuje po tuto vzdálenost

Aplikovat chvění - přidává do procesu nepravidelnou / náhodnou odchylku

Ostré hrany - po zaškrtnutí přestane vyhlazovat

Zdroj* obrázek - klonuje z obrázku, * vzorek - místo zdrojového obrázku kreslí vybraný vzorek - kliknutím na vzorek se objeví nabídka dalších...

Zarovnání - * nic - výchozí nastavení - klonuje výše popsaným způsobem, *sledující - klonuje z místa, kde jsme skončili - stále zachovává vzdálenost i směr mezi zdrojem a cílem, dodržuje i směr.  *registrující - klonuje původní obrázek do nového.  *pevné - zdroj zůstává na místě - cíl vykresluje stále stejnou oblast pevného zdroje.

Spodní čtyři symboly už známe z jiných nástrojů - slouží pro práci s předvolbou.

 

 

ObrazekNástroj Léčení ( Záplata ) (H)

Tento nástroj ve staré verzi Gimpu také není. Slouží k léčbě nepravidelnosti obrázku - pracuje na principu  klonovacího razítka, ale navíc umí vylepšit drobné nedostatky v obraze. Na rozdíl od běžného klonování, tento nástroj bere v úvahu vliv světel a stínů, které jsou v klonované části obsaženy. Proto je označen jako nástroj k léčení a jeho symbolem je náplast. Jak již bylo řečeno, jeho ovládání je shodné s klonováním - držením tl. CTRL + L myši nabíráme zdrojovou část obrázku a přejížděním kurzoru myši, s podrženým levým tl. barvu na postižené místo nanášíme. Výborný na opravy vad pleti!

 

Nastavení nástroje

- je v podstatě stejné jako u předchozích a nemá smysl je znovu opisovat.

 

 

 

 

 

 

Klonování vyžaduje ze začátku trochu cviku, ale pokud je zvládáte, docílíte úžasných výsledků nejen při retuších, ale i např.při fotomontážích... Je to dáno zejména možností širokého nastavení tohoto nástroje a hlavně tím, že okraje stopy jdou do ztracena, což běžné editory většinou příliš nezvládají, takže přechod mezi původním obrázkem a klonovanou stopu je velmi plynulý a výsledek neznatelný a naprosto přirozený...

 

 Příklad klonování si můžete prohlédnout např. na následující dvojici obrázků: na prvním snímku se nachází reklamní poutač, který samozřejmě kazí celý historický snímek. Na druhém obrázku je tento stojan klonováním odstraněn. (snímek má navíc opravený histogram a srovnané svislice.)

ObrazekObrazek

 

 

 

 

 

 

 

Původní snímek                                                            a po retuši klonováním


Příklad využití nástroje klonování při trikové technice naleznete v kapitole, která popisuje fotomontáže a triky v Gimpu zde: 15. kapitola - Fotomontáže a triky 

Odkaz na stránky, věnujících se klonování jiných autorů,jsou např.:  zde a: zde

 

V příští díle se podíváme,jak vylepšit oblohu

 

 

<  Předchozí      Obsah       Další >

 

 Zpět na hlavní stranu

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Skvělý popis

(Ladybej, 7. 4. 2012 17:11)

Děkuji moc za super nápovědu. Gimpu jsem se doposud vyhýbala, ale potřebuji přejít z Photoshopu a trošku tápu. Dost se mi pletou horké klávesy a způsob práce. Ještě jednou děkuji.

Re: Skvělý popis

(autor, 8. 4. 2012 0:35)

Děkuji za milý komentář a věřím, že také Gimp se stane Vaším oblíbeným editačním nástrojem :-)

Skvělá stránka

(Michaela, 6. 2. 2012 18:53)

Děkuji za tuto skvělou stránku, mám domácí úkol a tato nápověda mi pomohla, ještě jednou děkuji.

Re: Skvělá stránka

(autor, 6. 2. 2012 21:31)

Není zač, rádo se stalo a doufám, že jste dostala 1* :-)
V. .-)

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA